Sergei Parajanov, Sayat Nova




(Live recording of semi-improvised score for Sergei Parajanov’s Sayat Nova.)

«Neydi, hangi niteliklerdi sizi bu filmlerde şaşırtan?” diye sorarsanız, şöyle yanıt verebiliriz: Sözgelimi, Suram Kalesi Destanı’nda (ki bu yapıtın ortağı Dodo Abaşidze’dir), Paradjanov’un sanatının kesinlikle el değmemiş ve kirlenmemiş bir dünyaya ait olduğu görülüyor. Film, mucizevi bir biçimde, tarihi gerçeklikten masala geçiyor. Bu filme başdöndürücü güzelliğini veren, başka hiçbir sinemacıda görmediğimiz, yalnızca Paradjanov’a has, bir zanaatçı sabrı ve dikkatiyle filme kaydedilen, mekanların ve tarihin o sonsuz büyüklük duygusu. Yönetmende yanıp tutuşan tezhip sanatı aşkı (Tezhip: A. Ar. L esk. Yaldız sürme, yaldızlama. 2. Süsleme, bezeme). Tarihi tablonun etinde, çizip yarma işlemi ve çıplak bakış keskinliği. İşte, filmin her planına sinir kolları dağıtan o epik kösnüllük, o heyecana bağlı dalgalanış bundan dolayıdır.»

Mustafa Irgat *

2 yorum:

  1. bu filmi bilen çok az kişi olduğunu düşünüyordum, şaşırdım şu an.
    ben de juno reactor'ın god is god vidyosundan sonra delirip bulmuştum.
    hatta izlenmediyse, şu; http://www.youtube.com/watch?v=v8LY2VgiikE

    YanıtlaSil
  2. paradjanov benim için çok değerlidir. evet, sinemayla yakından ilgilenmeyenler kendisini maalesef pek bilmiyor.

    gönderdiğin videoyu izlememiştim, teşekkür ederim.

    YanıtlaSil